woensdag 30 november 2011

Moet dat nou, een metro in Ulaanbaatar?

Het stadbestuur van Ulaanbaatar heeft het hoog in de bol. Ze wil mee met de vaart der volkeren en een dus als echte wereldstad een metro om de ergste verkeersproblemen in de stad het hoofd te bieden. De bouw begint in 2013 en het metronet moet gereed zijn in 2020.
Het besluit van het stadsbestuur gaat in tegen het advies van de Asian Development Bank. Die heeft ook onderzoek gedaan en kwam tot de conclusie dat speciale busbanen een beter middel zouden zijn voor de overbevolkte en drukke stad. De banen zijn binnen twee jaar te realiseren en veel goedkoper in aanleg dan de metro. Eén kilometer metrolijn kost namelijk tussen de 45 miljoen en 100 miljoen dollar, zo becijferde de bank.
Vooropgesteld. Wij vinden aanpak van de verkeersproblemen hard nodig. Ook al geeft dat nog meer ruimte aan de notoire te-hardrijders in de stad, die nu al weinig ontzag voor overstekende voetgangers hebben.
Het grote aantal auto's zorgt op dit moment voor veel luchtvervuiling in de stad, die dit jaar nog op nummer twee stond in de top van vieste steden ter wereld waar het gaat om de luchtkwaliteit.
Of de aanleg van een metro daarbij een goed idee is weet ik niet. Voordeel is ongetwijfeld dat het in de stations in de extreme winterkou (tot - 50 graden celcius) veel beter toeven is dan op straat. Bovendien gaan metro's sneller dan bussen of de benenwagen.
Aan de andere kant zijn er op dit moment wel betere bestedingen te bedenken dan dure metrolijnen, waarvan de kosten van de aanleg altijd nog duurder uitvallen dan gepland. Zie onze eigen noord-zuidlijn in Amsterdam. Denk bij een goede besteding van de miljoenen maar eens aan alle zwerfkinderen in de stad. En probeer met een deel van het geld een voetgangerzones aan te leggen en doe iets aan de veiligheid op straat. Mij lijkt dus het idee van de Asian Development Bank zo slecht nog niet. Goedkopere maar effectieve busbanen en dan meer geld naar de mensen die het echt nodig hebben of die de stad bovengrond leefbaarder maken. Tot die tijd geldt. Mongolie is een bezoek absoluut waard, maar dat geldt met name voor het hele grote gebied buiten de stad.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten